اختصاص۳ میلیارد دلار، به واردات خودرو به صلاح نیست!

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: وقتی در داخل کشور ظرفیت تولید ۱.۵ میلیون خودرو وجود دارد اختصاص ۲ تا ۳ میلیارد دلار از منابع ارزی کشور برای واردات خودرو به صلاح کشور نیست.

به گزارش صدای بورس،رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: وقتی در داخل کشور ظرفیت تولید ۱.۵ میلیون خودرو وجود دارد اختصاص ۲ تا ۳ میلیارد دلار از منابع ارزی کشور برای واردات خودرو به صلاح کشور نیست.

داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در همایش اقتصاد ایران اظهار کرد: فرض کنیم سال آینده ۲ تا ۳ میلیارد دلار واردات خودرو انجام شود و بر اساس آن درآمدها و حقوق گمرکی را محاسبه می‌کنیم. در حالی که میدانیم به صلاح کشور نیست منابع ارزی کشور را به وارداتی خودرویی اختصاص دهیم که در داخل کشور ظرفیت تولید ۱.۵ میلیون خودرو را داریم.

وی به افزایش دستمزدها اشاره کرد و افزود: همه ما دوست داریم در سالی که تورم نسبتاً بالایی داشتیم افزایش حقوق‌ها را بین ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش دهیم، اما وقتی منابع را حساب و کتاب می‌کنیم می‌بینیم واقعاً ظرفیت افزایش ۳۰ درصد حقوق وجود ندارد.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: اگر در شرایط تورمی درآمد کارکنان بهبود یابد باعث خرسندی همه است، اما اگر نتوانیم چه می‌شود؟ این هزینه (پرداخت دستمزد) قطعی است و وقتی درآمد اتفاق نیفتد و دولت ناترازتر می‌شود. در این صورت متوسل به بانک‌ها و بانک مرکزی شده و منجر به ناترازی نظام بانکی ناتراز می‌شود. در این شرایط نظام بانکی مجبور به اضافه برداشت است که در نهایت پایه پولی بالا می‌رود و تورم تشدید می‌شود و همین مردم دچار عسر و حرج می‌شوند.

منبع: مهر

کد خبر 484889

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • تشریح ویژگی‌های لایحه بودجه ۱۴۰۳

    تشریح ویژگی‌های لایحه بودجه ۱۴۰۳

    معاون هماهنگی برنامه، بودجه و نظارت سازمان برنامه و بودجه کشور، ضمن تشریح مهم‌ترین ویژگی‌ها و رویکردهای لایحه بودجه سال ۱۴۰۳؛ از تداوم پرداخت یارانه نقدی و کالابرگ الکترونیک به گروه‌های مشمول، یارانه دارو، شیر خشک و ملزومات مصرفی پزشکی و یارانه نان و خرید تضمینی گندم در سال آینده خبر داد.

  • تکلیف دستمزد ۱۴۰۳ کارگران چه می شود؟

    تکلیف دستمزد ۱۴۰۳ کارگران چه می شود؟

    نماینده کارگران در شورای عالی کار در واکنش به صحبت‌هایی که عنوان می‌شود افزایش دستمزد، تورم‌زاست، گفت: آنچه اَظهرُ من الشمس است این است که افزایش دستمزد تاثیر آنچنانی روی نرخ تورم رسمی ما ندارد و توجیه کاملا اقتصادی، اجتماعی و انسانی دارد.

  • اپیدمی نقص فنی در خودروهای چینی

    اپیدمی نقص فنی در خودروهای چینی

    رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با انتقاد از واردات خودروهای بی‌کیفیت چینی گفت: این خودروها گاه مشکلات اپیدمی و خاصی دارند و همین مشکل موجب شده یک قطعه خاص پر مصرف شود؛ مثلا یک خودروی چینی مشکل رادیات دارد و قطعه مورد نظر نیز در بازار وجود ندارد.

  • واردات خودرو به کما می رود؟

    واردات خودرو به کما می رود؟

    موضوع تامین ارز برای واردات خودروهای نو و دست‌دوم به یک بحث چالش‌برانگیز تبدیل شده است؛ به‌طوری که وزیر صنعت می‌گوید برای حل ناترازی موجود در عرضه و تقاضای خودرو باید واردات خودرو ادامه داشته باشد اما رئیس سازمان برنامه و بودجه همصدا با بانک مرکزی، تخصیص ارز برای واردات خودرو را به صلاح نمی‌داند.

  • بودجه ۱۴۰۳ واردات بنزین را ۲ میلیارد دلار افرایش داد
​

    بودجه ۱۴۰۳ واردات بنزین را ۲ میلیارد دلار افرایش داد ​

    لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ روند نگران‌کننده واردات بنزین را با افزایش ۲ میلیارد دلاری نسبت به سال قبل نشان می‌دهد که این موضوع به‌معنای بدترشدن ناترازی و اتکا به واردات است.

  • واردات خودرو ویژه جانبازان از چه زمانی اجرایی می‌شود؟

    واردات خودرو ویژه جانبازان از چه زمانی اجرایی می‌شود؟

    مهدی ضیغمی در حاشیه دومین نمایشگاه تخصصی اوراسیا، در رابطه با آخرین وضعیت واردات خودروی جانبازان، گفت: در رابطه با خودروی جانبازان، طبق توافق صورت گرفته، به این نتیجه رسیدیم که بتوانیم مصوبه هیأت وزیران را در اسرع وقت تغییر دهیم؛ چرا که درصدی که در بحث سود و خدمات برای جانبازان در این مصوبه در نظر گرفته شده، مقداری زیاد است.

  • بانک مرکزی ادعای مرکز پژوهش های مجلس را رد کرد

    بانک مرکزی ادعای مرکز پژوهش های مجلس را رد کرد

    بانک مرکزی اعلام کرد ادعای تأمین کسری ارز حمایتی از محل خرید ارز با نرخ بالاتر و افزایش پایه پولی از این محل کاملاً دروغ است و ادعای مطرح‌شده توسط مرکز پژوهش‌های مجلس مبنی بر تأمین کسری ارز ترجیحی با نرخی بالاتر به‌شدت تکذیب می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =